Koen D’haene stelt nieuwe roman ‘Ketters van de Kemmelberg’ voor

Koen D'haenes nieuwe boek 'Ketters van de Kemmelberg' is een ode aan de Westhoek en de geuzen. © TGM
Redactie KW

Op 2 december lanceert Wevelgems auteur Koen D’haene zijn nieuwe boek ‘Ketters van de Kemmelberg’. Na de Zwitserse Alpen uit zijn vorige boek ‘IJs’ trekken we nu naar de Westhoek in de tijd van de geuzen. Koen verweeft historische feiten en personages met fictieve knipogen.

Een wandeling op de Kemmelberg bracht inspiratie voor je verhaal?

“Ik ben verliefd op de streek en ik ben tegelijk ook altijd geïnteresseerd geweest in de tijd van de geuzen. In ‘Ketters van de Kemmelberg’ heb ik beide kunnen combineren. Aan dit verhaal is heel wat opzoekingswerk voorafgegaan en het is ook in twee keer geschreven. Tussen Dranouter en Nieuwkerke vind je een monument in de vorm van een kruis. Op die plaats werden drie priesters uit Nederingelst vermoord in 1568. Dat tafereel is trouwens nog te zien in de glasramen van de kerk van Dranouter. De moord op de drie priesters was een perfecte aanleiding om een verhaal rond te schrijven.”

Zijn alle personages in het boek historisch?

“Het is een mix. Hoofdpersonage Walram is een fictief personage dat ik tegen een historische achtergrond zet. De gebeurtenissen die hij beleeft, vonden zoveel jaar geleden echt plaats. Hij is katholiek opgevoed, maar maakt kennis met de prediker en komt zo terecht in de geuzenbende van Pieter Hazaert, Antoon Algoet en Jan Caemerlynck in het Westkwartier. In het boek vind je ook knipogen naar bijvoorbeeld Petrus Platevoet, beter gekend als de Calvinistische leider en cartograaf Petrius Planckius. Hij is afkomstig uit Hondschote en vluchtte naar Nederland.”

In al je boeken verwerk je ook muzikale helden. Ook deze keer?

Het was iets moeilijker maar er zijn er wel te vinden. In de bibliotheek vond ik een cd ‘Vive le geus’. Het is een lied en strijdkreet dat terugkomt in het boek. Verder vind je ook een link naar festival Dranouter en ook Geike Arnaert, afkomstig uit Westouter. De aandachtige lezers zullen ze zeker herkennen.”

IJs was je eerste boek voor (jong)volwassenen. Op welk publiek richt ‘Ketters van de Kemmelberg’ zich?

“Mijn hoofdpersonage Walram is 16 jaar en heeft heel wat keuzes waar hij voor staat: geloof, vrienden, familie… In die zin sluit het boek goed aan bij de leefwereld van jongeren. Bovendien is het thema ook actueler dan ik op het eerste gezicht had gedacht. Ik begon jaren geleden met opzoekingswerk en schreef al een deel van het verhaal. Toen kwam ‘IJs’ en heb ik dat verhaal voorrang gegeven omdat het net iets meer tijdsgebonden was. ‘Ketters van de Kemmelberg’ kon ik in principe over tien jaar nog geschreven hebben. Maar toen ik drie jaar terug de draad oppikte, merkte ik heel wat gelijkenissen met wat zich momenteel in de wereld afspeelt. Walram, die kiest voor het protestantisme uit interesse, en in een geuzenbende belandt die geweld in de geloofstrijd gooit: dat zijn gelijkenissen met Syriëstrijders en vluchtelingen. Maar liefhebbers van histrorische romans komen in het boek absoluut aan hun trekken. Ze zullen heel wat herkennen.”

‘Ketters van de Kemmelberg’ is dus geen tweede ‘IJs’?

Zeker niet. Ik vrees een beetje dat fans van ‘IJs’ ook opnieuw een duistere misdaadroman met plottwist zullen verwachten. Dat is het absoluut niet geworden, al wil ik zeker en vast opnieuw een misdaadroman schrijven. Ik was verbaasd hoeveel plezier ik beleefde aan ‘IJs’ en ik plan zeker iets in dezelfde lijn, misschien wel met dezelfde personages. Maar ‘IJs’ en ‘Ketters van de Kemmelberg’ kwamen kort na elkaar. Nu ben ik bezig met een toneelstuk voor Theater Lokaal 2018 in Moorsele. Dan neem ik even een sabbatjaar.”

Je stelt ‘IJs’ op 2 december voor in Standaard Boekhandel in Wevelgem. Komt er ook een voorstelling in de Westhoek?

Voorlopig staat er nog geen gepland, maar wat niet is kan nog komen. Er zijn heel wat mooie locaties die perfect zouden dienen om het boek voor te stellen. Maar eerst kies ik voor mijn thuishaven Wevelgem. Trouwens, de cover is van Wevelgemse hand. Ellen Loncke heeft een prachtig ontwerp opgeleverd, volledig in de sfeer van het boek.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier