Het Vlot ligt aangemeerd in Oostende

Het wrakkig vlot, een roestbruin rooster bekleed met wassen huiden en textiel, verwijst naar het vlot van de Medusa. © ML
Redactie KW

Vandaag start in Oostende de internationale kunststentoonstelling Het Vlot: Kunst is niet eenzaam. Curatoren Jan Fabre en Joanna De Vos lieten zich inspireren door het Vlot van de Medusa van Théodore Géricault en Fabres eigen Vlot uit 1986. Zij mobiliseerden voor de expo 73 internationaal gerenommeerde maar ook jonge kunstenaars. Het Vlot loopt tot 15 april 2018.

Naast de 52 speciaal gecreëerde kunstwerken voor de tentoonstelling zijn er ook 18 performances geprogrammeerd op de meest verrassende locaties in de stad: het Europacenter, de kelders van de St.-Jozefskerk, het gerechtshof en de stallingen van de Wellingtonrenbaan. Vanavond wordt het kunstevenement geopend met de performance ‘A beautiful match between artists and curators’ op het veld van KV Oostende. Iedereen is welkom vanaf 18.45 uur. Onze man ter plaatse ging langs bij de hoogtepunten van de expo.

Linda Molenaar in stallingen van Wellingtonrenbaan

Een groot (tand)wiel met zo’n 1800 kiezen werd opgesteld in een paardenstal onder de tribune van de Wellingtonrenban. Dat realiseerde de Nederlandse kunstenares Linda Molenaar en liet zich daarvoor inspireren door het kanabalisme dat zich op het Medusavlot heeft afgespeeld. Tijdens een performance op 27 oktober zal de kunstenares het wiel als voertuig gebruiken voor een tocht in de Koninklijke Gaanderijen.

Elisabetta Benassi in Europacentrum

Videokunst van Elisabetta Benassi in het Europacentrum.
Videokunst van Elisabetta Benassi in het Europacentrum.© ML

Op de twintigste verdieping van het Europacentrum is videokunst over bootvluchtelingen te zien van de Italiaanse kunstenares Elisabetta Benassi. In een andere ruimte verweeft de Nederlander Berend Strik letterlijk de levens van o.a. Spilliaert, Géricault en Ensor tot een grote installatie. Pieter Geenen verkent er ook in een video-installatie het landschap aan de Straat van Gibraltar. Voor veel bezoekers blijft het panoramisch zeezicht zo hoog als één grote marine wel de blikvanger.

Berlinde De Bruyckere in de Peperbusse

Berlinde De Bruyckere brengt in de nis van de Peperbusse – het oudste monument van Oostende – de installatie het vlot. Het wrakkig vlot, een roestbruin rooster bekleed met wassen huiden en textiel, verwijst naar het vlot van de Medusa. Het vlot lijkt door een storm tot in de holle onderbouw van de toren gestuwd. Hoog in de toren zelf worden beelden getoond van fotografe Mirjam Devriendt, die de opbouw van het kunstwerk illustreren.

Manfred Erjautz op oude aanlegsteiger Maritiem Plein

Het wrakkig vlot, een roestbruin rooster bekleed met wassen huiden en textiel, verwijst naar het vlot van de Medusa.
Het wrakkig vlot, een roestbruin rooster bekleed met wassen huiden en textiel, verwijst naar het vlot van de Medusa.© ML

Manfred Erjautz, uit het Oostenrijkse Graz, creëert op de steiger een hol, aluminiumbonzen, vrouwelijk torso zonder armen, benen of hoofd, genaamd shelter. Het beeld is overgeleverd aan ebbe en vloed en het water woelt doorheen het kunstwerk. De kunstenaar verkent in zijn werken vaak het contrast tussen binnen en buiten en de mechanismes in onze samenleving. In het Ter duinenkerkje is een tweede sculptuur van hem te zien Aqua e sole.

Michael Borremans waterpartij voor het kursaal

Een reuzegrote man, Rosa genaamd, in een zwarte pij drijft levenloos in de spiegelende waterpartij midden de Leopold II-laan tussen CC De Grote Post en het Kursaal.
Een reuzegrote man, Rosa genaamd, in een zwarte pij drijft levenloos in de spiegelende waterpartij midden de Leopold II-laan tussen CC De Grote Post en het Kursaal.© ML

Een reuzegrote man, Rosa genaamd, in een zwarte pij drijft levenloos in de spiegelende waterpartij midden de Leopold II-laan tussen CC De Grote Post en het Kursaal. Een aantal gezichtsloze ‘collega’s’ van deze figuur in polyester figureren ook in een aantal schilderijen uit de reeks Black Mauld van Borremans in Mu.ZEE. Oorspronkelijk was het beeld voorzien op het strand. Maar ook de kunst heeft zich te schikken naar de natuurkrachten (lees: windstormen).

Luc Tuymans op de Mercator

In de kajuit van de gezagvoerder van de Mercator zien we een aquarel van Tuymans uit 1981. Een zeeman raapt iets op van het strand. Het werk werd ooit getoond op tuymans allereerste solotentoonstelling in het leegstaande zwembad van het Thermae Palace Hotel waar toen geen mens op af kwam. De kunstenaar is met drie werken aanwezig op de kunsttentoonstelling. Onder andere een video, die alleen ‘s nachts zal te zien zijn geprojecteerd op achtersteven van de driemaster.

Vertrekpunt en ticketverkoop van de expo is telkens Mu.ZEE in de Romestraat.

(ML)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier