Freek Quartier werkte mee aan nieuwe Asterix-film

Redactie KW

Deze week gaat de eerste 3D-tekenfilm over Asterix, De Romeinse Lusthof in première, de duurste Belgische animatiefilm ooit.

Bellegemnaar Freek Quartier en een aantal andere collega’s bij Grid Animation uit Gentbrugge deden een groot deel van de animatie.

Een shot uit de nieuwe Asterix-film. (Foto Grid Animation)

Na de strips en de gewone (tweedimensionale, red.) tekenfilms van Asterix wordt eind volgende maande de eerste 3D-tekenfilm van de sterke Galliër en boezemvriend Obelix gelanceerd. Het gaat om een Belgisch-Franse coproductie, met aan Vlaamse zijde Grid Animation, dat bij films de postproductie en animatie verzorgt. In Gentbrugge werd zowat twee jaar aan Asterix, De Romeinse Lusthof gewerkt. Door onder meer Freek Quartier (30). “Grid heeft alle modelling van sets en props, zoals het Gallische dorp, het Romeinse kamp en het Colosseum voor zijn rekening genomen”, aldus de Bellegemnaar, die aan het RITS animatiefilm studeerde.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Voor Freek en collega’s was het soms zoeken naar de juiste poses en mimiek van de karakters. Want alles moet perfect zijn. “Eens we een shot toegewezen hadden gekregen, konden we aan de slag gaan met die karakters. Bij mij was dat vaak Asterix, maar ook Panoramix. Aan de hand van de input van de regisseur moesten we de karakters de juiste expressie geven, de juiste bewegingen laten maken. Niet zo simpel. Gelukkig konden we indien nodig altijd luisteren naar de dialogen, want die waren toen al ingesproken. In het Frans weliswaar, maar dat was eigenlijk geen probleem.”

Freek Quartier werkte mee aan nieuwe Asterix-film

Freek Quartier uit Bellegem werkte mee aan de nieuwe Asterix-film. (Foto AXV)

De voorbije decennia werd al een aantal strips van Asterix verfilmd, in de vorm van zowel tekenfilms als gewone films. De vraag is nu naar welke van beide de 3D-film neigt. “Persoonlijk vind ik dat de regisseur heel goed naar de strips heeft gekeken. Bepaalde poses die hij vraagt, lijken recht uit de strips te komen. Ik ben dan ook benieuwd naar het eindresultaat. Ik verwacht alvast veel van deze film, die de grootste Belgische animatieproductie ooit wordt genoemd”, besluit Freek Quartier.

(AXV)