Fotograaf gaat onder water voor unieke fotoreeks

Pieter Clicteur werkt momenteel aan een reeks met 60 BV's. © Foto MF
Redactie KW

Pieter Clicteur ging tientallen keren onder water voor een unieke shoot.

In 2013 verraste Filmfestival Oostende met een opvallend campagnebeeld. Master Johan Heldenbergh ging toen met fotograaf Pieter Clicteur onder water voor een unieke shoot. Pieter heeft sindsdien de smaak van onderwaterfotografie te pakken. In het CultuurCafé in De Grote Post in Oostende loopt sinds een tijdje een permanente tentoonstelling van twaalf bekende mediafiguren onder water.

“Anderhalf jaar geleden kwam er heel wat positieve respons op het idee om Johan Heldenbergh onder water te fotograferen. Sindsdien volgden een pak andere BV’s. Alle foto’s werden genomen in het stedelijk zwembad van Oostende tijdens de sluitingsuren. Je moet met een pak elementen rekening houden. Zo kan je niet communiceren met je model tijdens het fotograferen. Je moet dus alles duidelijk doornemen voor je onder water gaat en steeds bijsturen van zodra je bovenkomt”, klinkt het.

Duikfles met perslucht

“Fotograferen onder water vraagt een totaal andere aanpak dan in de studio. Tijdens de shoot met Johan Heldenbergh gebruikte ik een duikfles met perslucht. Voor mijn reeks in De Grote Post ging ik telkens met de modellen mee naar boven om te kunnen ademen. Ik werkte hoofdzakelijk in het ondiepe gedeelte van het zwembad. Op technisch vlak is er een groot verschil met de shoots boven water. Het water zorgt ervoor dat licht en beeld anders worden weergegeven”, zegt Pieter.

Reeks met 60 BV’s onder water

“Ik leg de laatste hand aan een reeks met 60 bekende figureren. De mond-tot-mondreclame doet duidelijk zijn werk, want ik kreeg zelfs al enkele telefoons van BV’s die zich spontaan kandidaat stellen voor de reeks. De opbrengst van het boek gaat naar een goed doel. Ik had daarvoor graag Stromae of Matthias Schoenaerts voor mijn lens gekregen onder de waterspiegel. Ze zijn voorlopig onbereikbaar, maar vragen staat vrij. Ik schrik er niet van terug met dit concept internationaal te gaan. Nu heb ik er al een paar halve Nederlanders kunnen strikken”, klinkt het tot slot.

(MF)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier