Expo ‘Historische kustaffiches’ in De Panne

Op de foto vlnr: burgemeester Vanheste, verzamelaars Frans Buyse en Roland Florizoone, voorzitter Willemsfonds Ivan Winnock, schepen Delrive en Woestijn © MVP
Redactie KW

Bepaalde mensen zijn geboren met een verzamelvirus, en dat leidt soms tot unieke collecties en expo’s. De wintertentoonstelling ‘Historische kustaffiches’ met 30 kunstige affiches van twee bekende verzamelaars uit De Panne is daarvan een mooi bewijs.

De dienst Cultuur van De Panne organiseert de expo in samenwerking met het Willemsfonds afdeling Veurne/De Panne. Vandaag roepen deze affiches, die echte kunstparels zijn, vooral nostalgische herinneringen op aan de Belle-Epoque-levensstijl. De tentoonstelling geeft een overzicht van diverse kunststromingen in België in de periode 1900 tot 1970. Deze litho’s, die meer en meer gegeerd worden door verzamelaars, waren destijds vooral bedoeld om het kusttoerisme te promoten en hingen daarom dikwijls in stations.

Het tentoongestelde werk komt uit de collectie van twee mensen uit De Panne, die elk op een aparte manier aan het verzamelen zijn geslagen. Roland Florizoone blikt terug in het verleden: “Als student marketing verzamelde ik destijds Coca-Cola-affiches, een verzamelthema dat steeds populairder wordt. Later volgden pretparkaffiches, en toen ik schepen van toerisme was begon ik aan een verzameling toeristische kustaffiches omdat die op een unieke manier een beeld vormen van onze rijke kustgeschiedenis. Toen Ivan Winnock, voorzitter van het Willemsfonds, mij vroeg om mee te werken aan deze expo, heb ik niet getwijfeld om samen met schepen en dokter Frans Buyse een gedeelte van onze verzameling uit te lenen.”

Roland Florizoone: “Allemaal echte juweeltjes”

“Spijtig genoeg is er maar plaats voor 30 affiches, maar stuk voor stuk zijn het echte juweeltjes. Mijn oudste affiche dateert van 1888 en stelt een stoomboot voor die van Oostende naar Dover vaart. Rond die periode daagden de eerste kleurrijke affiches op over Oostende en Blankenberge, die zich onder meer richtten tot het buitenland, en dan vooral Parijs. De Belgische Spoorwegen promootten vanaf 1900 ‘Le Littoral Belge’ en lieten de gemeentes daarvoor betalen. Er werd een beroep gedaan op eminente schilders en artiesten zoals Meunier, Cassiers, Van Ruysselberghe, Ensor voor Oostende en Magritte voor Knokke. In de beginperiode werkten de artiesten vooral in ‘art-nouveaustijl’, maar na 1920 werd de stijl soberder en decoratiever. Na de oorlog kregen de affiches een moderne look en in de fifties deed de fotografie haar intrede. Dit is waar onze verzameling stopt.”

Afgesprongen ruilhandel

Frans Buyse staat er bij de vernissage op krukken bij na een fietsongeval, maar is even tevreden als Roland Florizoone met het resultaat: “De oorsprong van mijn collectie moet ik situeren in 1985. Eigenlijk verzamelde ik toen miniatuurtreinen en op een dag ging ik de ruilmarkt in Bray-Dunes verkennen. Daar ontmoette ik iemand die een trein had, die ik graag wilde voor mijn verzameling, maar dat treintje kostte toen 10.000 Belgische frank. Die man was echter geïnteresseerd in kustaffiches en beloofde mij datzelfde bedrag te betalen voor een mooie kustaffiche.”

Frans Buyse: “Als ik er niet naar kan kijken, dan hoeft het voor mij niet”

“Ik kende destijds een winkel op de zeedijk waar ze zo’n affiches verkochten. Daar kocht ik een affiche van Sint-Idesbald voor 1000 frank, met de bedoeling deze in te ruilen voor die trein. Maar het is er niet van gekomen… Ik heb de trein gekocht en de affiche zelf gehouden… Die man werd mijn vaste contactpersoon en toerde het hele land rond, tot in het Musée du Cycle in Wallonië. Elke week kocht ik wel een paar affiches via hem. Op een bepaald moment had ik wel 80 tot 90 affiches in mijn collectie, maar toen ik later verhuisde had ik niet genoeg ruimte meer om alles uit te stallen. En als ik er niet naar kan kijken, dan hoeft het voor mij niet meer. Daarom heb ik een groot gedeelte weggedaan, dat nu in het museum ‘Kusthistories’ in Middelkerke te bekijken is. Zelf heb ik er een 30-tal gehouden, waaronder diegene van ‘Le Zoute, Knocke’, die gemaakt is door Gustave Flasschoen. Die doe ik echt nooit weg!”

De tentoonstelling is gratis te bezoeken van 10 december tot en met 21 januari 2017 in het Gemeentehuis van De Panne.

(MVP – Foto MVP)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier