Eline De Munck: “West-Vlamingen zijn heel warme mensen”

Eline De Munck met het team van Optiek Porteman in Ieper. (Foto BVB)
Bert Vanden Berghe

Dit weekend was Eline De Munck niet uit onze provincie weg te slaan. Ze presenteerde niet alleen de Wings For Life World Run in Ieper, maar stelde op vijf plaatsen in onze provincie ook haar nieuwe brillencollectie voor.

Eline De Munck zit in de laatste rechte lijn naar de release van haar tweede brillencollectie van Odette Lunettes. Eind deze maand stelt ze die officieel voor in haar pop-upstore op de Meir in Antwerpen en zal de collectie ook verdeeld worden via verschillende opticiens over heel Vlaanderen. Eline is overigens meer dan het gezicht: van het ontwerp tot de presentatie… ze neemt zoveel mogelijk voor haar rekening, vastbesloten om meer dan ooit van de bril een fashion statement te maken. Haar eerste reeks brillen was in oktober al volledig uitverkocht.

Wat mogen we van deze tweede reeks verwachten?

“De collectie ziet er helemaal anders uit. Er zijn ook veel meer modellen. De look & feel is echt wel anders, iets verfijnder, strakker ook. Mijn filosofie is dat je elk jaar een andere bril koopt, die je dan bij je andere brillen kan leggen om zo af te wisselen, hetzelfde principe als bij juwelen.”

Was het moeilijker dan de vorige reeks?

“Absoluut. Bij de eerste collectie zijn we er volledig voor gegaan. Ze werden gelukkig heel goed onthaald, maar daardoor legde dat meteen ook een zekere druk, want het moét gewoon beter. Als de mensen je product tof vinden, dan moet je gewoon bevestigen. Dat is zoals een tweede muziekalbum. Nu is het erop of eronder en dat voel ik heel hard.”

Dus extra stress gehad?

“Nog altijd overigens. Op 26 mei is er de release, een dag later gaat de temporary store open en die moet nog ingericht worden… én start de verkoop ook bij al onze winkels De Temporary Store is ook maar heel kort open, twee weekends en een week. We hebben bewust gekozen voor zo’n toplocatie, de Meir in Antwerpen, ook al is een bril geen impulsaankoop. Het belangrijkste is dat de mensen kunnen kennismaken met de nieuwe look en feel van de brillen.”

De vorige reeks ging vlot de deur uit…

“De release van de eerste collectie op 28 mei en ze was in oktober uitverkocht. We hebben toen ook een limited edition in samenwerking met het bestaande merk Jefferson, niet alleen om ons merk ‘levendig’ te houden, maar ook om eens een andere look en feel in de kijker te staan. Maar ik had dat succes niet verwacht, nee. Totaal niet.”

Een bril kan veel meer zijn dan een gebruiksvoorwerp of een noodzakelijk kwaad

“Ik geloof zelf heel hard in brillen. Ik had het gevoel dat dit op het juiste moment kwam, dat ik kon duidelijk maken aan de mensen dat brillen een fashion item kunnen zijn, een uiting van je persoonlijkheid. Een bril kan veel meer zijn dan een gebruiksvoorwerp of een noodzakelijk kwaad. Je draagt toch ook niet vijf jaar dezelfde schoenen of broek? Zo’n bril op je gezicht, dat is het eerste wat de menssen zien, daarom is het heel belangrijk dat het bij u past. Ik denk dat heel veel brillers daar nood aan hadden. Ik bril zelf al sinds mijn vijftiende. En zoiets was echt als naar de tandarts gaan, echt niet tof. Tot ik uiteindelijk wél een toffe bril vond. Mensen spraken mij er ook over aan, zeker als ik ermee op tv kwam. Ik wilde er een missie van maken voor mensen die met hetzelfde probleem worstelen als ik vroeger, dat je het niet graag draagt omdat het echt niet cool is, zodat ze uiteindelijk wél met plezier een bril dragen.”

En dat geldt voor mannen en vrouwen…

“Ik geloof heel sterk in unisex en we hebben daar ook heel hard op gewerkt. Ik geloof niet in een bril die specifiek voor een man of voor een vrouw is. Natuurlijk zijn er brillen die bepaalde mannen mooier gaan vinden of brillen waar bepaalde vrouwen minder mee staan. Maar bij pakweg een broek zie je wel degelijk die verschillen omdat mannen en vrouwen een heel andere lichaamsbouw hebben. Terwijl bij hun gezicht de fysionomie ongeveer hetzelfde is. Daarom geloof ik zo hard in unisex.”

En een lijn voor kinderen?

“Misschien ooit wel, maar ze maken het misschien sneller stuk. (lacht) Maar ik wil dat heel graag doen, ja. Maar eerst zorgen dat we helemaal op punt staan en dan kijken wat we nog extra kunnen doen.”

Los van de stijl, waar zit er nog een verschil in vergelijking met de eerste reeks?

“We kennen er meer van. Mijn vennoot, Bob Geraerts, en ik hebben een jaar de tijd gehad om ons te verdiepen in de brillenbusiness. Dat eerste jaar leer je gigantisch veel. Over je product, over de opticienwereld, hoe je je daarin moet verplaatsen… Ik vind het heel leuk om alles zelf te doen. Daarom doe ik de vertegenwoordiging. Je krijgt zo een persoonlijke band met je opticiens en je haalt er ook tips uit.”

Je bent momenteel bezig aan een heuse ronde van Vlaanderen…

“En dat in dit zomerse weer! (lacht) Ik zit al aan 45 winkels en ik doe er 60. Vandaag zat ik in Bellegem, Waregem, Torhout en Heule om dan te eindigen hier in Ieper. Of ik een band heb met West-Vlaanderen? Ik heb er vooral eentje ‘gekweekt’ met de programma’s die er op tv zijn. Ik ben van Beveren, dus ga ik voor het werk al snel eerder richting Gent of Antwerpen. Maar ik vind West-Vlamingen wel heel warme mensen. Op straat ook. Ze vragen altijd hoe het is, willen direct een babbeltje doen in plaats van alleen maar wat te staren. Ik kende West-Vlaanderen wel al van een dagje Brugge, of een schooluitstap naar Ieper. Met televisie-opdrachten of optredens beland ik hier ook wel eens. Maar tijd om te citytrippen is er niet bij…”

Mensen denken vaak dat je het als BV makkelijker hebt?

(knikt) “Mensen denken dat het altijd rozengeur en manenschijn is, maar het is echt wel brutaal hard werken. Sinds januari is het toch 7 op 7 werken voor mij. Bovendien moet je er ook wat respectabel uitzien, wat fit ook. Ik doe dat ook voor mezelf aan natuurlijk. Maar ik haal hier tegelijkertijd ook veel voldoening uit. Na 5 juni stopt het eventjes en vertrek ik tien dagen op reis. Mijn telefoon gaat ook mee, ja, ik heb nog altijd een zaak te runnen. Ik kijk er wel naar uit. Op een stil moment check ik al snel wat hotelletjes, kwestie van toch al een leuk vooruitzicht te hebben. Maar in mijn hoofd ben ik ook al bezig met de derde reeks.”

Blijft die combinatie haalbaar met tv?

“Ja, en het is heel interessant ook. Zo kan ik op het scherm ook onrechtstreeks mijn brillen promoten. (lacht) Heel wat collega’s hebben al een Odette Lunettes en het lijstje wordt straks nog uitgebreid…”

Helpt dat, bekend zijn?

“Ja, absoluut. Als Joske van achter de hoek een brillenwinkel start, dan zal dat niet op dezelfde manier in de kijker gezet worden. Ik ben me daar heel bewust van en ook dankbaar voor. Het kan ook een nadeel zijn als uw product niet op punt staat. Het is een voordeel zolang het goed loopt.”

Maar in je job kan je waarschijnlijk nooit een offday hebben?

“Mensen hebben het snel gezien en hebben er ook een mening over. Als je bekend bent, word je driedubbel hard afgerekend op iets dat mis is. Maar ik heb geen probleem met kritiek, zolang die beleefd blijft.”

Wat was de leukste ervaring al tot nu toe met Odette Lunettes?

“Elke keer als ik mensen op straat tegenkom die een Odette Lunettes dragen. Dat zie ik meteen, ja, en da’s superleuk. Dat je merkt dat die mensen je product tof vinden of de filosofie daarachter. Zeker als ze ook nog eens vrolijk zijn, dan kan ik daar echt van genieten. Dan blijf ik stiekem wel eens kijken vanop een afstand. Want daar doe je het tenslotte voor, de mensen blij maken. Het leukste aan je eigen baas zijn, is dat geen idee te zot is. Dat niemand zegt dat je het niet mag doen en dat je het vooral zelf moet doen. Het is hard werken, maar als het gerealiseerd raakt… I’m a happy girl!

En volgend jaar een pop-up in West-Vlaanderen?

“Wie weet! (lacht)”

Eline De Munck:

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier