De man achter de KBK-affiche: “In 14 dagen zat Sagan op zijn paard”

Frederik Cnockaert maakte het schilderij voor de affiche van Kuurne-Brussel-Kuurne. © MVW
Redactie KW

De promotiecampagne van KBK is gebaseerd op een opvallend schilderij met daarop drievoudig wereldkampioen en winnaar van de vorige editie Peter Sagan, heroïsch op een steigerend paard. Frederik Cnockaert, de kunstenaar achter het doek, gaf het werk de titel Where legends conquer mee.

“Mijn schilderij is een eigentijdse herwerking van een 18de-eeuws schilderij van de hand van Jacques-Louis David. Daarop zien we een indrukwekkende Napoleon die triomfantelijk zijn leger door de Alpen leidt. De Franse generaal heb ik vervangen door de Slovaakse wielrenner. De eerste veroverde landen, de laatste rijgt zeges aan elkaar.”

“Ook de context heb ik natuurlijk aangepast. Zo maakten de soldaten plaats voor een koersgekke, juichende menigte en zie je op de achtergrond een oer-Vlaamse kasseisteenweg en een al even oer-Vlaams kerktorentje. Een tweede geslaagde gelijkenis zie ik in de ruiter en het steigerende paard. Dat doet mij onmiddellijk denken aan de technisch perfect uitgevoerde stunts op één wiel waarmee Sagan ons soms entertaint.”

Geen Photoshop

“De organisatie van KBK speelde aanvankelijk met het idee om een Amerikaanse artiest dat schilderij te laten maken. Toen die uiteindelijk niet reageerde, werd een bericht gestuurd naar lokale kunstenaars die klassiek schilderen. De opdracht luidde: ‘Maak in twee weken tijd een schilderij met Sagan op’.”

“Ik ging de uitdaging aan en slaagde erin om het in de voorgeschreven termijn af te hebben. Voor mij was dit wel geen sinecure. Het was al een tijd geleden dat ik nog geschilderd had en ik ben van beroep eigenlijk restaurateur.”

“Desondanks leverde ik een schilderij af waarop ik trots ben. Ik was dan ook ontgoocheld toen op sociale media wat negatieve reacties binnenliepen. Enkele mensen beweerden dat ik zo’n schilderij niet af kon hebben in 14 dagen en dat ik Photoshop had gebruikt. Ook andere klassieke schilders spraken hun ongeloof uit. Om bij hetzelfde beeld te blijven: ik steigerde net niet (lacht).

“Gelukkig heb ik foto’s genomen van de verscheidene fases van het schilderproces. Zo kan ik bewijzen dat er geen digitale trucjes aan te pas kwamen. Het doek is trouwens nu nog aan het drogen en intussen heb ik al heel wat positieve feedback gekregen. Mocht de weerklank zo blijven, dan zie ik mezelf misschien wel verder gaan in de klassieke schilderkunst.” (GDW)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier