CEO Medialaan biedt excuses aan aan Lichterveldenaar voor gelijkend logo Vitaya

Redactie KW

Het nieuwe logo van de televisiezender dat recent werd voorgesteld, lijkt wel heel erg op dat van ‘Verrassingen om de Hoek’.

De bezieler van ‘Verrassingen om de Hoek’ keek raar op toen hij deze week de nieuwe look van VMMa-zender Vitaya te zien kreeg. De zwierige ‘Vitaya’ ruimde plaats voor een gestileerde drukletter ‘V’ en die leek wel heel goed op het logo dat hijzelf begin dit jaar in gebruik nam voor zijn blog.

Teveel toeval om toevallig te zijn

“Dit is heel jammer”, reageert Marijn Follebout van Verrassingen om de Hoek. De journalist focust zich met zijn blog op binnenlandse wandel- en fietsbeleving. Het logo van zijn Verrassingen om de Hoek toont verrassende gelijkenissen met het nieuwe logo van zender Vitaya. “Teveel toeval om toevallig te zijn”, aldus Marijn. “Maar als ik de twee naast elkaar leg, vind ik mijn logo nog altijd het mooiste. Het bevat het meest symboliek. De komma naast de V staat echt wel ‘om de hoek’.”

Vitaya zaagt niet zozeer onder de poten van mijn stoel, maar wel van de ontwerpster

“De ontwerpster van mijn logo, de Lichterveldse Helena Lievens, heeft echt een pareltje afgeleverd. Vitaya zaagt niet zozeer onder de poten van mijn stoel, maar wel van haar. Zij heeft het denkwerk verricht op basis van mijn aanwijzingen. Zij is het creatieve brein achter mijn logo.”

“Ik heb 435 euro betaald om een uniek logo te hebben, iets wat niemand anders heeft en meteen herkenbaar is. Sneu dat er nu twee gelijkaardige ‘V’-logo’s op de markt zijn. Het sterkt me in mijn overtuiging dat ik nog meer mijn schouders moet zetten onder ‘mijn’ merk en het aan nog meer mensen moet laten zien. Ik heb een eigen Facebook-site van Verrassingen om de Hoek waar ik mensen samen breng om elkaar te bestuiven met wandel- en fietsideeën. Hoe meer fans op de Facebookpagina, hoe meer kruisbestuiving.”

Ook ontwerpster Helena Lievens vond de gelijkenissen opmerkelijk. “Het kan altijd gebeuren dat er toevallig op dezelfde creatieve piste gewerkt wordt, maar deze gelijkenis is toch wel treffend”, aldus Helena. “In ieder geval blijf ik trots op het geleverde maatwerk voor Marijn, en het bestaan van een gelijkaardig logo doet daar eigenlijk niets vanaf.”

Ik wil hier geen staatszaak van maken. Net als mijn kleine onderneming heeft ook Vitaya het recht om zich te laten zien aan de wereld. En wie weet? Misschien zit er wel een mooie samenwerking in nu onze logo’s zo gelijk lopen”, lacht Marijn.

“Inderdaad puur toeval”

Bij Vitaya waren en zijn ze zich van geen kwaad bewust. “Als er al een gelijkenis is tussen de twee logo’s, dan is dat inderdaad toeval”, zegt Sara Vercauteren van Medialaan. “Ons logo werd gemaakt in Parijs door een Frans bedrijf. De kans is zeer gering dat zij op het logo van Verrassingen op de Hoek zouden zijn gevallen. Maar we nemen in elk geval vanuit Medialaan wel contact op met Marijn Follebout.”

Intussen is dit gebeurd: “Peter Bossaert, CEO van Medialaan, lichtte me het ontstaan van hun logo toe en excuseerde zich mocht ik aanstoot hebben genomen,” weet Marijn woensdag nog te vertellen. “Ik heb hem eerlijk geantwoord dat ik zijn mail enorm apprecieer en dat voor mij hierbij het incident is afgesloten”.

“U hebt inderdaad een mooi initiatief ontwikkeld waarmee we u alle succes toewensen,” besloot de CEO.

Info: www.verrassingenomdehoek.be en gelijknamige Facebook-pagina.