Britse kunstenaar Stanza brengt Londen klein beetje naar Brugge

© Benny Proot
Redactie KW

Als voorproefje van de Triënnale voor Hedendaagse Kunsten toont de Britse kunstenaar Stanza aan de hand van afgedankte computeronderdelen de gevaren van een intelligente stad in het Arentshuis in Brugge. Computergestuurde sensoren sturen vanuit Londen data naar onze provinciehoofdstad.

Hoe gaan wij om met verstedelijking? Wat kan Brugge leren van geglobaliseerde wereldsteden? Kan een historische stad als Brugge een bijdrage leveren aan de stadsontwikkeling van de toekomst? Wat als de 4 miljoen toeristen die Brugge jaarlijks ontvangt, hier zouden blijven wonen en werken? Vijftien kunstenaars, architecten en stedenbouwkundigen zijn voor de Triiënnale met die vragen aan de slag gegaan.

Officieel loopt de Triënnale van 20 mei tot 18 oktober. Maar als voorproefje is er al een tentoonstelling van de internationaal bekende Britse kunstenaar Stanza te zien in het Arentshuis langs de Dijver. Met ‘The Intelligent City’ brengt hij als het ware Londen naar Brugge. Hij toont twee installaties en een reeks schilderijen, die een kritische voetnoot plaatsen bij de virtuele wereld van internet en smart computers, die steeds meer het dagdagelijkse leven domineren in onze grootsteden. Met inbreuken op de privacy en vervreemding als negatieve effecten.

Nerven als kerven

De installatie ‘Body’ is gemaakt van ledlichten, motors, kabels, elektronica en afgedankte computeronderdelen. Ze reageert via een sensorennetwerk op verschillen in temperaturen, licht, luchtdruk en geluid die zich voordoen in Zuid-Londen. ‘The Nemesis Machine’ visualiseert het leven in een grootstad op basis van data en videobeelden, doorgestuurd vanuit Londen. Daarnaast hangen schilderijen met rasters en patronen, die de complexiteit van steden oproepen. Maar ook de gruwel, want Stanza vergelijkt de nerven van de plattegrond van een grootstad met de kerven van zichzelf verminkende jongeren in wereldsteden.

(SVK)