Oplichter ontfutselt man uit Gits liefst 25.000 euro met valse Argenta-mail

In amper enkele tellen werd er liefst 24.231 euro naar een zekere Ikram Amghar overgemaakt. © GF
Philippe Verhaest

Een man uit Gits is het slachtoffer geworden van phishing. Via een valse e-mail van de bank Argenta maakte een oplichter hem 25.000 euro lichter. “Door de recente technische problemen bij de bank meende ik dat het om een officiële mail ging”, reageert de man, die anoniem wenst te blijven.

De Gitsenaar in kwestie is al zo goed als zijn hele leven klant bij Argenta. “En al die jaren ben ik erg tevreden over de dienstverlening”, benadrukt hij. “Maar ook ik ondervond last van de recente technische problemen.”

De voorbije weken lagen zo goed als alle onlineplatforms van de bank plat. Online bankieren was daardoor onmogelijk. “Ik heb de afgelopen tijd al een pak mails van Argenta gekregen die over de problemen handelden”, klinkt het. “En toen ik woensdagochtend een nieuwe mail in mijn inbox aantrof, ging ik ervan uit dat het ook deze keer om officiële communicatie ging.”

Perfect Nederlands

De e-mail was verstuurd door het mailadres safety@argenta.be, wat de echtheid van het bericht alleen maar verhoogde. “In onberispelijk Nederlands werd me gevraagd om mijn gegevens via een link bij te werken. Op die manier zou ik ervoor kunnen zorgen dat mijn bankrekening niet misbruikt zou worden, viel er te lezen… Niets bleek minder waar.”

“Normaal ga ik erg argwanend om met dergelijke mails, maar door de problemen bij Argenta stelde ik me geen vragen”

De man kwam via de link op de website van Argenta terecht. “Althans, zo leek het toch. Maar het ging blijkbaar om een erg goed nagemaakt exemplaar. De eerste vier cijfers van mijn bankrekening waren te zien en ik moest de overige nummers aanvullen. Ik moest ook mijn telefoonnummer invullen. Alles leek me logisch, mede door de vele technische problemen waar Argenta de laatste tijd mee geworsteld heeft.”

De bewuste mail die de Gitsenaar in zijn mailbox kreeg.
De bewuste mail die de Gitsenaar in zijn mailbox kreeg.© GF

Toen de Gitsenaar via zijn elektronische banklezer alles moest bevestigen, liep het fout. “Op de website verscheen een icoon dat de gegevens verwerkt werden, maar dat bleef maar duren. In een reflex zocht ik via de bankapplicatie op mijn smartphone mijn rekening op en zag ik dat er liefst 24.231 euro van onze spaarrekening was verdwenen. Die was overgemaakt aan ene Ikram Amghar… Ik had meteen door dat ik het slachtoffer was geworden van phishing.”

Klacht ingediend

De getroffen man trok meteen naar het lokale Argentakantoor. “Daar hebben ze meteen de hoofdzetel ingelicht en werd ik aangeraden om klacht in te dienen bij de politie. Wat ik ook onmiddellijk heb gedaan. Ik werd eveneens verzekerd dat het verloren bedrag gerecupereerd zal kunnen worden, maar het hele verhaal voelt erg vies aan.”

“Zonder het goed en wel te beseffen ben ik van thuis uit opgelicht. In normale omstandigheden ga ik erg argwanend om met e-mails van bankkantoren, maar door de recente verwikkelingen bij Argenta stelde ik me geen verdere vragen. Ik roep iedereen op die deze mail ook ontvangen heeft, om die meteen te verwijderen.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier