Kris en Els slachtoffer van fraude met Visakaart: “Even niet goed van”

'Eind goed, al goed' voor Kris en Els Gijbels. "Dat Visa extra veilig is als betaalmiddel, zoals de bank beweert, dat klopt hier toch niet." © AB
Redactie KW

Bankaartfraude: je hoort er wel eens van op televisie, maar als je in het rustige Stavele woont, denk je niet dat het jou kan overkomen. Kris en Els Gijbels uit de Hondspootstraat weten ondertussen beter. Een onbekende hackte hun Visakaartnummer en verrichte op elf dagen tijd 54 transacties, goed voor in totaal net geen vijfduizend euro. “Visa wordt door de bank gepromoot als extra veilig, maar dat klopt toch niet helemaal”, menen Kris en Els.

“Ik was nietsvermoedend aan het werk toen KBC ons opbelde”, doet Kris Gijbels het verhaal. “Kris, we willen toch even poolshoogte nemen, want we zijn dit niet gewoon van jou. Wat ben jij aan het doen met jouw Visakaart? Je limietbedrag van vijfduizend euro is er namelijk zo goed als volledig doorgedraaid”, klonk het.

“Ik wist niet wat ik hoorde. Noch ik, noch mijn echtgenote hadden immers buitensporige aankopen gedaan. Bleek dat een onbekende met ons kaartnummer op elf dagen tijd via iTunes.com – een site waar je onder meer betalend films en muziek kan downloaden – voor 4.579,19 euro aan aankopen had gedaan. In totaal werden 54 transacties verricht. Toen de bank ons verwittigde, stond er nog 23,24 euro op onze Visarekening. Er was dus niet veel meer aan te stoppen”, glimlacht Kris.

“De kans is alleszins groot dat wij onze Visakaart zullen opzeggen”

“We hebben toch gedaan wat KBC ons aanraadde: Card Stop bellen en onze kaart laten blokkeren. Op eigen houtje heb ik ook de politiezone Spoorkin gecontacteerd om een proces-verbaal tegen onbekenden te laten opmaken. Van de wijkagent hoorden we dat wij binnen de politiezone niet het eerste geval van internetfraude waren, maar dat een dergelijk hoog bedrag wel uitzonderlijk is. Wijkwerker Staelens stelde dat een oplossing tot drie maanden kon duren en ook de bank waarschuwde ons. ‘Het bedrag zal sowieso van jullie rekening gaan. Tref de nodige schikkingen, want jullie gaan dit moeten voorfinancieren‘, stelde men. Wij zouden net op vakantie vertrekken en waren er echt niet goed van.”

Goed nieuws

Uiteindelijk kwam er voor het gezin Gijbels-Lodens goed nieuws, nog voor het vertrek naar Zuid-Frankrijk. Drie weken nadat Kris bij Spoorkin zijn klacht indiende, was de zaak opgelost en stond het geld opnieuw op hun rekening. “Dat is voor ons uiteraard het voornaamste“, zegt Els. “Toch zouden we graag ooit nog wat achtergrondinformatie kennen. Wie was deze man of vrouw? Hoe is dit kunnen gebeuren? Onze Visakaart is in elk geval nooit uit mijn portefeuille weggeweest. Hoe heeft men deze fraude kunnen vaststellen? Het zijn zaken die ons interesseren. We zullen er dus zeker nog even om vragen bij onze bank. Wel mogen we er zeker van zijn dat er een bewijs van fraude gevonden is. Zo niet had Visa dit niet opgelost voor ons.”

Geruststelling

“Wij hebben hier een folder van KBC liggen waarin onlinebetalingen met Visa worden gepromoot als ‘extra veilig’. Dat klopt dus blijkbaar toch niet helemaal… De kans is alleszins groot dat wij onze Visakaart zullen opzeggen. Toch willen we ook benadrukken dat Visa tegenover ons zeer correct en behulpzaam was. Wij wensen dit niemand toe, maar mocht dit anderen toch nog overkomen, laat het dan een geruststelling zijn dat – als het effectief om fraude gaat – men wel het nodige doet om dit recht te trekken.”

(Anne Bovyn)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier