Concurrenten bedotten klanten De Roetvreter uit Vlamertinge

Johan Vanacker en Anja Verschelde: "Zeker zestig klanten zijn al om de tuin geleid." © TOGH
Tom Gheeraert
Tom Gheeraert Medewerker KW

Bij schoorsteenveegbedrijf De Roetvreter/Vanacker uit Vlamertinge regent het momenteel telefoontjes van klanten die opgelicht zijn door een bedrijf, mogelijk uit Meulebeke, dat zich onder de naam De Roetveger voordoet als De Roetvreter of zegt samen te werken met de Vlamertingse firma. “Ze maken misbruik van onze naam én vragen het dubbele van onze prijs”, zucht Johan Vanacker.

De Roetvreter is het bedrijf van Johan Vanacker en Anja Verschelden. Het is al meer dan twintig jaar gevestigd in de Poperingseweg in Vlamertinge en bouwde in die tijd een sterke reputatie op bij de intussen meer dan 12.000 klanten uit Ieper en omstreken. Nu slaan ze echter een noodkreet. Oplichters misbruiken de naam De Roetvreter om klanten af te snoepen. “Sinds een achttal weken krijg ik voortdurend telefoons van mensen die hun beklag doen”, vertelt Anja. “Wij zouden zogezegd zijn langsgegaan om hun schoorsteen te vegen en een veel hoger tarief gevraagd hebben. Terwijl we helemaal niet bij die mensen zijn geweest. Het moeten nu al een zestigtal klanten zijn die zo om de tuin zijn geleid. Uit Langemark, Poperinge, Ieper, Boezinge, Elverdinge, Wervik, Zonnebeke, Beselare…”

Dubbel tarief

Om welk schoorsteenveegbedrijf het wel gaat, is een raadsel. “De mensen zagen pas op het moment dat ze afrekenden dat het niet om ons ging”, vervolgt Anja. “Blijkbaar gaat het om een firma uit Meulebeke die zich De Roetveger noemt, maar op internet is er niets van terug te vinden. De gelijkenis met onze naam is alvast treffend. Het ergste van al is dat de klanten een veel te hoog tarief moeten betalen: 136 euro, terwijl ons tarief 65 euro is voor mensen uit Ieper en 70 euro voor de omliggende gemeenten.”

Onze bestelwagens zonder belettering staan voorlopig binnen, om misverstanden te vermijden

De slachtoffers namen niet zelf contact op met ‘De Roetveger’, maar werden opgebeld. “De klanten zeggen dat ze iemand aan de telefoon hadden die zei dat Vanacker ging komen. De vraag is dan ook wie die mensen opbelt. Is dat een callcenter?”, pikt Johan in. “Het komt wel vaker voor dat callcentra lukraak rondbellen naar mensen om hen erop te wijzen dat ze jaarlijks hun schoorsteen moeten laten vegen, voor de verzekering. Wij zijn redelijk bekend in de regio. Ik denk dat, eenmaal ze in het callcenter door hadden dat ze met onze naam gemakkelijk binnen geraken bij de mensen, die naam zijn blijven gebruiken. Of zeg maar misbruiken.”

Callcenter?

“Klanten vertellen dat ze aan de telefoon te horen kregen dat die firma met ons samenwerkt omdat wij het te druk hebben”, gaat Anja verder. “Voor alle duidelijkheid: dat klopt helemaal niet. Maar sommige mensen geloven het wel, maken de afspraak en hebben een andere schoorsteenveger aan hun been. Klanten die dergelijke situaties willen vermijden kunnen misschien eerst eens kijken naar het nummer waarmee gebeld wordt. Als het niet om een 057-nummer gaat, is het al zeker wij niet. Wij werken niet met callcentra, ik bel hen zelf persoonlijk op. Ondertussen weten ze dat blijkbaar ook in dat callcenter, want eerst werden de mensen opgebeld door een man, maar de laatste tijd is het een vrouwenstem aan de telefoon. Ze moeten via via vernomen hebben dat van hieruit een vrouw belt.”

Ze moeten via via vernomen hebben dat van hieruit een vrouw belt

“Een klant uit Langemark heeft de politie gebeld en die firma werd helemaal onderzocht”, weet Johan. “Blijkbaar sluit die persoon ieder jaar zijn bvba af en begint hij een nieuwe. Aannemers zijn tien jaar verantwoordelijk voor hun werk, maar op die manier dekken ze zich in. Als je bvba is afgesloten, kun je niet meer aansprakelijk gesteld worden. Voor mij is het duidelijk: als je op 50 kilometer van je deur op het drukste moment van het jaar werk moet zoeken, wil dat zeggen dat je voor je deur geen klanten meer hebt. Voor ons is het belangrijk om een vertrouwensrelatie te hebben met de klant zodat we om de zoveel jaar mogen teruggaan.”

Imagoschade

Zelf zijn Anke en Johan nog niet naar de politie gestapt. “Wij zijn op zich geen slachtoffer, wel onze klanten”, zegt Anja. “Een van de slachtoffers heeft klacht ingediend en formeel bevestigd aan de politie dat ze aan de telefoon tot drie keer toe gezegd hadden dat ze Vanacker zijn of met ons samenwerken. De politie heeft die persoon gezegd dat het meer dan een jaar kan duren voor er een uitspraak is in de rechtbank, maar mogelijk heeft de dader tegen dan al zijn bvba weer afgesloten.”

“Ondertussen blijven wij schade lijden”, vervolgt Johan. “Niet alleen omdat klanten al hun schoorsteen hebben laten vegen, maar ook door de imagoschade die dit met zich meebrengt. Mensen zijn niet meer zeker of ze nu ons of een ander bedrijf aan de lijn hebben. In de toekomst zullen ze misschien twijfelen of het wel onze mensen zijn die voor hun deur staan. We hebben een aantal bestelwagens die niet beletterd zijn. Die blijven nu binnen staan tot ze belettering krijgen om zulke misverstanden te vermijden.”

Het is niet de eerste keer dat De Roetvreter dit meemaakt. “Het gebeurt elk jaar, maar nog nooit was het zo erg als nu”, besluit Johan.

Het Ieperse parket kon bij het ter perse gaan nog geen commentaar geven bij deze zaak. Een speurtocht van de redactie naar de persoon of personen achter ‘De Roetveger’ leverde geen resultaten op.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier