CD&V-oppositie betreurt dat leerlingenvervoer met bus werd ingeperkt

Redactie KW

Bij de eerste gemeenteraad na het zomerreces, maandag 8 september, had de oppositiepartij CD&V een wrang gevoel bij het feit dat het aantal bussen dat instaat voor leerlingenvervoer van drie naar twee is teruggeschroefd.

Het schepencollege besliste eerder dit jaar om per 1 september het leerlingenvervoer anders aan te pakken. De drie bussen die nu kriskras door de gemeente moesten taxiën, werden herleid tot twee. Er werd een noord- en een zuidroute opgesteld, met vaste opstapplaatsen. Wie in een straal van 500 meter van de school woont, moet voortaan op eigen kracht naar de les. Daarvoor sloot Kortemark zich aan bij het Trap & Stap-project, dat voorziet dat kinderen onder begeleiding te voet of per fiets naar school worden gebracht. Langs de ene kant goed voor een flinke overheidssubsidie van 20.000 euro voor Trap & Stap, anderzijds door het wegnemen van één bus ook een besparing van 50.000 euro per jaar.

Tegelijk wilde de gemeente ook iets doen rond de voor- en naschoolse kinderopvang : die moest worden uitgebreid zodat ouders hun kind al op school konden afzetten om half zeven ‘s morgens en het daar konden laten tot 18 uur, op vrijdag tot 17 uur en op woensdag tot 12.30 uur. „Nu hebben we daar ook de vraagprijs voor vastgelegd”, aldus onderwijsschepen Marc Vanderhaeghe (SP.A). „Per kwartier betaal je als ouder 0,35 euro, terwijl het personeel een slordige 14 euro per uur verdient. Maken we de hele rekensom, dan betekent het dat we ongeveer 20 kinderen per dag moeten opvangen om break-even te draaien. Is er een negatief verschil, dan zal de gemeente bijpassen. Is er overschot, dan gaat die ook naar de gemeentekas. Bovendien geldt dit niet enkel voor het gemeentelijk maar ook voor het vrij onderwijs.”

Rosa Moutton (CD&V) ziet met lede ogen de veranderingen rond het leerlingenvervoer aan. „Geld besparen is één zaak, de veiligheid van een kind een andere. Ik denk niet dat de situatie nu verbeterd is : ouders gaan nu sneller opteren om hun kind met de auto naar school te brengen. En dan creëer je weer extra drukte rond de schoolpoort. Veel van onze fietspaden zijn sowieso al niet schitterend…” „Mocht ik met één vingerknip alle fietspaden kunnen vernieuwen, ik deed het”, antwoordde schepen Toon Vancoillie (Open VLD). „Bovendien kan je je afvragen of het wel een goed idee is om je kind altijd af te schermen van het verkeer : het moet léren om op een veilige manier naar school te fietsen.”

(Frederik Jaques)

Uitgebreid artikel in De Krant van West-Vlaanderen (editie Weekbode Torhout) van 12 september 2008.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier