Campagne moet toeristen en inwoners op gevaren Kusttram wijzen

Redactie KW

De Lijn zet de volgende maanden een grote campagne op om de toeristen en de kustbewoners te sensibiliseren voor de gevaren van de Kusttram. De campagne loopt onder de slagzin “Geniet van de Kust, maar… wees je wel van de tram bewust!”. De nieuwe campagne werd vrijdag voorgesteld tijdens een netwerkdag over verkeersveiligheid in Oostende.

Het aantal ongevallen met de Kusttram neemt af ondanks het toenemend aantal gereden kilometers. In 2003 waren er 97 ongevallen toen 2,2 miljoen kilometers werden afgelegd. Vorig jaar vonden 69 ongevallen plaats bij 3 miljoen afgelegde kilometers.

Van alle ongevallen tussen 2002 en 2008 kende 40 procent een dodelijke afloop. Dertig procent van de slachtoffers raakte zwaargewond. De gemiddelde leeftijd bij de dodelijke ongevallen is 72 jaar. Voor de ongevallen met zwakke weggebruikers is de gemiddelde leeftijd van de slachtoffers 65 jaar.

Uit de statistieken blijkt dat vooral tijdens de zomermaanden
ongevallen gebeuren. Dat is het gevolg van de vele toeristen die de kust bezoeken. Toch blijkt dat een derde van de slachtoffers kustbewoners zijn.

Uit onderzoek naar de ongevallen blijkt dat het claxonneren van de
tram over het algemeen te laat wordt opgemerkt en dat de voorrangsregels onvoldoende zijn gekend. Nog veel voetgangers denken dat een zebrapad voorrang heeft op een spoorvoertuig. De tram heeft echter altijd voorrang.

De Lijn en de wegbeheerders investeerden de jongste jaren fors in
veiligheid. De trams werden in 2002 nog voorzien van een zachte bumper en opschep waardoor de kans kleiner wordt om onder de tram terecht te komen.

De infrastructuur onderging grote wijzigingen zoals het afschaffen van oversteekpunten, het creëren van een eigen bedding, voorsorteerstroken voor linksafslaand verkeer en sluizen voor voetgangers en fietsers die de sporen willen kruisen. De trambestuurders krijgen ook elk jaar een uitgebreide opleiding anticiperend en defensief rijden.

De sensibiliseringscampagne tijdens de zomer 2009 kost circa 30.000 euro. Het campagnebeeld zal worden verspreid via grote zeilen aan de tramhaltes, advertenties in publicaties en een folder. (Bron: Belga)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier