Brugse handelaars te vinden voor tijdelijke autoluwe straten

Redactie KW

De Brugse handelaars zijn akkoord met tijdelijke autoluwe winkelstraten in Brugge. Maar er zijn voorwaarden.

Het beleidsplan mobiliteit van de stad Brugge is duidelijk: De komende zes jaar wordt alles omgevormd in het teken van een autoluwe binnenstad. Met voorrang voor voetgangers, fietsers en openbaar vervoer. Auto’s en zwaar verkeer moeten uit de winkelstraten. Unizo vroeg naar de mening van de handelaars in die zone. Maarten Claeys (Unizo Noord-West-Vlaanderen): “We merken dat dezelfde klachten blijven: de bruggenmiserie, en ook de problemen aan het station. En verder is een mooie conclusie wel dat ze te vinden zijn voor zeker tijdelijk verkeersvrije straten, maar niet om de hele tijd verkeersvrij te houden.”

Voorwaarden zouden ook zij dat er laad-en losmomenten komen voor de consument die grotere stukken koopt. “We stellen voor dat mensen een halfuur kunnen parkeren zodat consumenten grotere goederen kunnen ophalen.”

Het idee van een city depot, waarbij alle leveringen in centrale depots buiten de stad gebeuren, en mondjesmaat naar de winkels worden gebracht, krijgt geen bijval. Brugge geeft toe dat het principe inderdaad niet evident is, en heeft een bijkomende studie naar haalbaarheid besteld. Die moet halfweg dit jaar klaar zijn. Unizo Brugge stelt de resultaten van de enquête vanavond voor op haar nieuwjaarsreceptie.

(MD/BS)

Meer over dit onderwerp vanavond in het journaal van FOCUS, vanaf 18 uur.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier