Brugge geeft positief advies voor aanleg van derde treinspoor tussen station en Dudzele

Redactie KW

Het stadsbestuur van Brugge heeft gunstig advies gegeven op de aanvraag tot stedenbouwkundige vergunning voor het aanleggen van een derde spoor op het traject Brugge-vertakking Dudzele.

De aanleg van het derde spoor blijft beperkt tot het spoortraject van de lijn 51/51A tussen het station van Brugge en de vertakking Dudzele, langs het ‘industrieterrein Pathoekeweg’ ter hoogte van de brandweerkazerne waar het spoor zich splitst naar respectievelijk Zeebrugge en Knokke-Heist. “Deze capaciteitsuitbreiding is noodzakelijk om tegemoet te komen aan de groei van het goederen- en reizigersverkeer en het verbeteren van de regelmaat,” vertelt schepen voor Ruimtelijke Ordening Franky Demon (CD&V).

Zo dicht mogelijk bij bestaande sporen

Het spoor wordt parallel met en zo dicht mogelijk bij de twee bestaande sporen gelegd, waardoor de ruimte-inname tot een minimum wordt beperkt, en dit afhankelijk van de locatie aan oost- of westzijde. Ter hoogte van het station van Brugge bevindt het nieuwe derde spoor zich aan de oostkant. Ter hoogte van de straat Molenwallen, Sint-Andries verlegt het spoor zich van kant: tussen Molenwallen en de Blankenbergse Steenweg bevindt het zich aan de westkant van de bestaande sporen. Vanaf de Blankenbergse Steenweg tot aan de vertakking Dudzele bevindt het nieuwe derde spoor zich opnieuw aan de oostkant.

De accordeonwanden worden voorzien van een groene begroeiing bestaande uit streekeigen planten. De plaatsing van geluidsschermen werd bepaald na een uitgebreide studie van geluidsmetingen voor de werken en geschatte geluidsoverlast na de werken.

Drie nieuwe onderdoorgangen

In het dossier zijn op vraag van Stad Brugge ook drie nieuwe onderdoorgangen onder de sporen opgenomen: ter hoogte van de Stationslaan, ter hoogte van de stopplaats Brugge-Sint-Pieters en ter hoogte van de Blankenbergse Dijk.

De effectieve uitvoering van dit project is gepland tegen 2019, betreurt de schepen. “Jammer dat de federale overheid deze werken pas dan, wegens budgettaire redenen, zal laten uitvoeren. De komst van het derde spoor is immers van groot belang voor de economische rendabiliteit van onze regio en onze haven,” besluit Demon.

(FJA)

Meer in Krant van West-Vlaanderen, editie Brugsch Handelsblad

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier