Boze reiziger : „NMBS heeft een gebrek aan menselijkheid”

Redactie KW

Maria Daniëls en haar echtgenoot Arnold Vandendooren zijn niet te spreken over de houding van de NMBS na wat hen in mei 2010 is overkomen. „We wilden de trein nemen, maar op de bus naar het station viel Maria. Na de val verbleef ze een maand in het ziekenhuis. Ondanks een attest van de dokter weigert de spoorwegdirectie om de online bestelde tickets terug te betalen.”

„De Lijn stortte ondertussen al meerdere bedragen om de medische kosten te vergoeden, maar de NMBS toont bijzonder weinig medeleven…”, zucht Arnold. „Toen ik hen de tickets liet zien die we door omstandigheden niet hadden kunnen gebruiken, lieten ze weten dat tickets die de klant vooraf online betaald heeft, niet terugbetaalbaar zijn. Tot zover is hun redenering te volgen, want dit staat zo in de verkoopsvoorwaarden. Maar als reizigers die tickets aan een loket kopen, zijn ze wel terugbetaalbaar ! Dus vind ik dat de online gekochte tickets ook terugbetaald moeten worden. De loketbediende in het station liet ons in eerste instantie weten dat zijn werkgever voor dit geval van overmacht wel een uitzondering zou willen maken.”

Ombudsman

Arnold schakelde toch de ombudsman in. „Even later meldde ombudsman Guido Herman inderdaad dat de tickets niet terugbetaald konden worden. Eind november kreeg ik echter een tweede brief, waarbij de ombudsman me gedeeltelijk gelijk gaf. Hij sprak er over een compromisvoorstel waarbij de NMBS een waardebon van 10 euro zou schenken. We zijn echter al meer dan een maand verder en de zaak sleept nog altijd aan. Ik verwijt de Spoorwegen een totaal gebrek aan menselijkheid”, aldus nog Arnold Vandendooren.

(BVO)

Meer in Krant van West-Vlaanderen (Editie De Zeewacht)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier