Biologie en marketing in één boek

Redactie KW

Verleiden is een kunst, wordt wel eens gezegd. Maar volgens bioloog en marketeer Gino Delmotte is het puur biologisch bepaald, en spelen de verleidingskunsten van mens én dier een rol in het voortbestaan van de soorten. Darwin op z’n best dus, én vooral ook van goudwaarde voor marketeers, aldus Delmotte. Hij schreef er, samen met journaliste Agnès Goyvaerts, een boek over, de Biologie van het bekoren.

150 jaar geleden schreef Darwin z’n boek On the origin of species, over de evolutietheorie bij dieren en mensen. Marketeer Gino Delmotte, ook bioloog van opleiding, past die theorie al jaren toe op producten, onder de slogan On the origin of brands.
“De twee fundamenten van Darwin zijn nl de aangepastheid om te overleven, en anderzijds de seksuele selectie. En daarover gaat het net. Een merk kan of moet aangepast zijn aan de markt, wat prijs betreft, kwaliteit, efficiëntie. De andere factor is aantrekkelijkheid, sexiness om het met Darwin te zeggen. En in dat assenstelsel kan je merken plaatsen en producten positioneren”, zegt Gino Delmotte.

Verleiden is ook overleven, en daarvoor hebben dieren én mensen ornamenten. Dieren pronken met een staart, slagtanden of felle kleuren, bij de westerse mens ligt dat anders. Vrouwen hebben wel nog hun lichaamsvormen om mee uit te pakken, mannen grijpen al maar meer naar gekochte symbolen. “Onderzoek over de hele wereld in verschillende culturen toont aan dat dé ornamenten van de man zijn: geld, macht en intellegentie”, zegt Gino Delmotte.

En geld, mannen, trekt dan weer schoonheid, vrouwen aan. “The survival of the prettiest he. Op een designbeurs bv, zoals ons aller Interieur hier in Kortrijk, vind je ook veel meer mooie mensen, vooral vrouwen dan, dan doorsnee op straat of in de maatschappij”, zegt Gino Delmotte.

En da’s dan weer marketing. De Darwin-theorie past Delmotte zelf al zo’n 20 jaar toe op merken en producten. Ondermeer Jeep, Chrysler en Ford deden al een beroep op z’n bureau. Z’n denkwijze wordt stilaan over overgenomen in de reclamewereld.

Wie het zelf wil ontdekken kan Verleiden, de biologie van het bekoren, lezen. Het boek verschijnt bij Uitgeverij Vrijdag.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier