Betere ongevallenanalyse moet aantal ongevallen bij De Lijn doen dalen

© BELGA
Redactie KW

Een betere registratie, ongevallenanalyse en een verkeersveiligheidsplan moeten aantal ongevallen bij De Lijn doen dalen . Dat heeft Vlaams minister van Mobiliteit Hilde Crevits gevraagd aan vervoersmaatschappij De Lijn.

Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Hilde Crevits vraagt de vervoermaatschappij De Lijn om voortaan een gedetailleerde globale ongevallenanalyse op te maken. Zo’n analyse moet de verkeersveiligheid ten goede komen. Minister Crevits (CD&V) wil dat De Lijn ook werk maakt van een grondige analyse van de verkeersongevallen met de kusttram. Een verkeersveiligheidsplan moet ervoor zorgen dat het aantal ongevallen jaarlijks met 2,5 procent daalt. Dat plan moet begin volgend jaar klaar zijn.

Naar aanleiding van het recente ongeval op 14 oktober met de kusttram in Nieuwpoort heeft minister Crevits in de Commissie voor Mobiliteit en Openbare Werken uitleg gegeven over de maatregelen die genomen worden in het kader van de veiligheid. Dit jaar zijn er al 62 ongevallen met de kusttram gebeurd. Twee ervan met een groot aantal lichtgewonden. Uit de cijfers blijkt dat er in vergelijking met de vorige jaren minder ongevallen zijn gebeurd, maar dat er wel meer slachtoffers zijn gevallen. Minister Crevits wil de oorzaken van de ongevallen kennen en heeft De Lijn om een gedetailleerd rapport gevraagd met de ongevallencijfers en een analyse. Dat is noodzakelijk om de ongevallen in een juist perspectief te kunnen plaatsen en bij te sturen waar nodig.

Meer in het Focusnieuws, vanaf 18u.

(MD)

Minister Crevits vraagt De Lijn ook om haar globale ongevallengegevens beter te registreren. Momenteel wordt er geen fijnmazig onderscheid gemaakt tussen het soort ongevallen. Ten eerste dient er een onderscheid te zijn tussen echte verkeersongevallen en ongevallen van bijvoorbeeld gevallen reizigers op het perron. Ten tweede zullen de ongevallengegevens van de exploitanten opgenomen worden. Het is noodzakelijk om de objectieve cijfergegevens en de evolutie te bekijken en die dan ook te plaatsen naast de stijgende verkeersdrukte en het gestegen aantal gereden kilometers van het openbaar vervoer. De verzameling van gegevens is essentieel om tot een degelijk totaalbeeld te komen en om beleidsmatig conclusies te trekken en gerichte acties te ondernemen.

Op vraag van de minister maakt De Lijn tegen begin 2012 voor het eerst een globaal verkeersveiligheidsplan. In de recent afgesloten beheersovereenkomst met De Lijn is de opmaak van zo’n plan voor het eerst opgenomen. In dat plan zullen de bestaande inspanningen beter in kaart worden gebracht en waar nodig aangevuld met de nodige acties. In het plan zullen maatregelen staan over de verzameling van de ongevallengegevens en de analyse ervan, infrastructuur, personeelsbegeleiding, handhaving en voertuigtechnologie. Verkeersveiligheid is een absolute prioriteit en de doelstelling is om het aantal ongevallen met voertuigen van De Lijn jaarlijks met 2,5 procent te doen dalen.

Veilige kusttram

In de Commissie voor Mobiliteit en Openbare Werken heeft minister Crevits een overzicht gegeven van de maatregelen die De Lijn neemt voor een veiliger kusttram. Dat gebeurt op basis de klassieke 3 E-pijlers. Het gaat om Education (opvoeding), Engineering (infrastructuur) en Enforcement (handhaving).

Education

De chauffeurs van de kusttram doorlopen na hun aanwerving eerst een opleidingsperiode met veel aandacht voor het rijgedrag. De chauffeurs worden onaangekondigd en anoniem gevolgd en indien nodig moeten ze bijscholing volgen. Elk voorjaar volgt elke kusttramchauffeur de opleiding ‘Veiligheid Tram’. Als er problemen zijn met chauffeurs dan wordt er een aangepast opleidingstraject opgesteld. Elk jaar is er een communicatiecampagne met als slagzin “Geniet van de Kust, maar …wees u wel van de tram bewust!” en verspreidt De Lijn folders en affiches naar scholen en seniorenverenigingen.

Engineering

De voorbije 5 jaar is er 58 miljoen euro geïnvesteerd in het kader van de vernieuwing en de veiligheid voor de kusttram. Er zijn nieuwe tramdoortochten in Oostende, Knokke-Heist, Nieuwpoort, Zeebrugge, De Panne en Koksijde. Momenteel worden in Blankenberge de sporen vervangen. Voor dit en volgend jaar staan er werkzaamheden voor een geschatte raming van 22 miljoen euro op het programma. Concreet gaat het nog om de doortocht Wenduine en het traject van Bredene tot Wenduine. Bij vernieuwingen gaat er telkens veel aandacht naar veilige voetgangersoversteken, autodoorsteken, signalisaties, voorsorteerstroken enz.

Enforcement

De chauffeurs van De Lijn worden degelijk opgeleid en gecontroleerd. Als gemaakte afspraken niet worden nageleefd of bijsturingen niet mogelijk blijken, zal de chauffeur zijn rijbrevet moeten inleveren. Tramchauffeurs die om veiligheidsredenen hun brevet verliezen, verliezen definitief het recht om in de toekomst nog een tram te besturen.

Vlaams minister Crevits : “Verkeersveiligheid staat voor mij voorop. Om doelgerichte maatregelen te kunnen nemen, is een goede ongevallenanalyse essentieel. Daarom vraag ik aan De Lijn om haar ongevallenregistratie en -analyse beter op punt te zetten. Op mijn vraag werkt de vervoermaatschappij eveneens aan haar eerste verkeersveiligheidsplan. Een accurate ongevallenanalyse is essentieel om de juiste maatregelen in het kader van de veiligheid te kunnen nemen. De doelstelling is om het aantal ongevallen jaarlijks met 2,5 procent te doen dalen.”

In bijlage vindt u de ongevallencijfers van de Kusttram.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier