Beheerder B-Park telt maandelijks gemiddeld 230.000 bezoekers na 9 maanden

Redactie KW

9 maanden na de officiële opening trokken wij op onderzoek naar het succes van het shoppingcentrum B-park. Deels omwille van de economische crisis, maar ongetwijfeld ook omwille van de moordende concurrentie met de handel in en rond Brugge lijkt het B-park de hooggespannen verwachtingen voorlopig nog niet in te lossen.

Op woensdag 22 oktober 2008 opende het B-park zijn deuren. Dit retailpark langs de Blankenbergse Steenweg, aan de Blauwe toren, telt zestien volumineuze handelszaken. Voor de opening mikte toenmalig gedelegeerd bestuurder Filip Depoorter op 2 miljoen bezoekers per jaar. Ondertussen heeft projectontwikkelaar Codic de gebouwen verkocht aan de bank AXA en beheert Devimo het B-park.

„Het is echt nog te vroeg om een definitief oordeel te vellen over het B-Park. Gun ons toch alstublieft wat meer tijd. Na een jaar zullen wij een betere evaluatie kunnen geven. Zo slecht gaat het hier niet hoor, ondanks de economische crisis. Op maandbasis tellen wij 230.000 bezoekers. Voor een nieuw retailpark is dit zeer bevredigend”, zegt Brigitte Kerremans, woordvoerder van Devimo, dat de commerciële gebouwen in het B-Park beheert.

Bij Decathlon stelt regiomanager Wim Devos: „De Bruggelingen zijn blijkbaar tevreden met ons aanbod. Vooral onze innovaties, zoals de 2 Seconds tent en onze blauwe producten vallen erg in de smaak. Onze doelstelling om sport toegankelijk te maken voor iedereen via lage instapprijzen wordt kennelijk door de klanten geapprecieerd. We zijn tevreden met de tot nu toe behaalde omzet.”

Lars Vervoort, perswoordvoerder bij Carrefour, geeft geen concrete cijfers vrij: „Sowieso is het te vroeg voor een zinnige evaluatie. Gezien zijn ligging, mikt onze hypermarkt vooral op cliënten uit de oostkust. We wisten dat de winter zwakker zou zijn en kunnen pas in november een oordeel vellen. Maar in de weekends telden we veel shoppers.”

„Unizo heeft dit voorspeld”

Frederik Serruys, regiomanager bij Unizo, luidt een andere klok: „We willen niet rancuneus zijn nu het minder goed loopt in B park. Toch hadden we dit voorspeld. Unizo benadrukte al in 2007 dat er geen objectieve behoeftestudie voor het dossier Blauwe Toren Noord werd gemaakt. Diverse projectontwikkelaars gebruikten voor verschillende sites dezelfde cijfers bij het berekenen van het klantenpotentieel en hielden geen rekening met elkaars op stapel staande projecten.”

„Nochtans ligt de commerciële uitrustingsgraad t.o.v. de bevolking in de regio 1,75 keer hoger dan het gemiddelde in België : de druk van de winkelcomplexen ligt zeer hoog in Brugge en staat op de vierde plaats in België. Brugge beschikte voor de realisatie van het B-park al over een Carrefour en talloze filialen van andere distributieketens. Wij zijn zeker niet tegen het clusteren van grootschalige distributie, maar er is nu een overaanbod in de regio. Wellicht zullen enkel die zaken waar nog geen vergelijkbaar aanbod bestond (bijv. Decathlon) goede cijfers kunnen voorleggen”, aldus Frederik Serruys. (Stefan Vankerkhoven)

Uitgebreide versie in Krant van West-Vlaanderen (editie Brugsch Handelsblad) van 19 juni 2009.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier