Bedrijven en scholen willen beter imago voor textielsector

Redactie KW

De textielindustrie kampt met een negatief imago, en daardoor kiezen te weinig jongeren voor een textielopleiding Dat zegt Tex-Stream, een samenwerkingsplatform binnen de sector. Het wil nu samen met bedrijven en scholen werken aan dat imago. Het deed zijn voorstellen tijdens een seminarie in Kortrijk.

Stefanie Norelli zit in haar vierde jaar textieldesign in het PTI in Kortrijk. Zij heeft dus wel de stap naar een textielopleiding gezet. Maar haar toekomst ziet ze elders. Stefanie is het levende bewijs dat de textielsector met een negatief imago kampt. Nochtans is het een sector met toekomst, horen we tijdens een seminarie in datzelfde PTI. Er is werk, er staan momenteel zelfs 150 vacatures open, en werknemers worden niet slecht betaald. Om het imago van de sector te verbeteren, roept Tex-Stream nu de bedrijven op om een charter te ondertekenen.

Om nog meer jongeren naar een textielopleiding te lokken, moet je ook inspelen op hun interesses, zegt de Nederlandse professor Michiel Scheffer, één van de sprekers op het seminarie. Heel wat meisjes zijn geïnteresseerd in mode, zegt hij, en daarmee moet je hen lokken.

Tex-Stream vraagt tot slot ook aan de bedrijven om hun vacatures door te spelen . Momenteel staan er op TexStream.be 80 werkaanbiedingen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier