Baggerfirma De Nul bouwt betonnen sokkels voor windmolens op drijvende pontons

Redactie KW

In de achterhaven van Zeebrugge bouwt baggerfirma De Nul grote betonnen sokkels voor een windmolenpark in Zweden. Biezonder is dat de sokkels op drijvende pontons worden gebouwd en zodra ze klaar zijn met sleepboten naar Zweden worden versleept. Met dit project hoopt De Nul, vooral bekend als baggerfirma, vaste voet aan wal te krijgen in de bouw van betonnen sokkels voor windmolens.

In de achterhaven van Zeebrugge is de firma De Nul aan de slag met 60 man. Ze bouwen 16 sokkels voor een windmolenpark in Zweden. De betonnen funderingen zijn 15 tot 20 meter hoog. De zwaarste weegt bijna 2.000 ton. Biezonder is dat de 16 sokkels gebouwd worden op twee reuzenpontons en niet aan wal. Nic De Roeck: “We hebben een stuk kade verlengd door twee gigantische pontons aan de kade te leggen. We bouwen de sokkels op, bekisten ze, en storten ze vol beton op het ponton zelf. Zo kunnen we een zware lift uitsluiten.”

Ijzererts

In juli worden de pontons met de betonnen funderingen erop naar Zweden versleept waar ze dan op de zeebodem worden neergelaten. Omdat de bodem in de Baltische Zee erg hard is, worden de sokkels niet vastgemaakt in de bodem maar wel verzwaard met ijzererts. De Nul, wereldwijd bekend als baggerfirma, wil zich nu ook op de booming markt van windmolens gooien. De firma is blij dat ze het contract binnenhaalde.

De Nul koos voor de achterhaven van Zeebrugge en niet voor Oostende omdat de pontons er niet onderhevig zijn aan eb en vloed.

Baggerfirma De Nul bouwt betonnen sokkels voor windmolens op drijvende pontons

Bekijk hier de reportage

(BS/ND)

Meer over dit onderwerp vanavond in het journaal van FOCUS-WTV, vanaf 18 uur.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier