An Pouillie uit Watou vecht juridische strijd uit met postorderbedrijf Tono na ongevraagd ondergoed

An Pouillie kreeg al meerdere aanmaningen om te betalen. "Maar ik weiger die rekening te betalen." (Foto MD)
Redactie KW

Half 2012 kreeg An Pouillie uit Watou ongevraagd ondergoed toegestuurd van het postorderbedrijf Tono. Onlangs verstuurde een incassobureau haar een aanmaning om de rekening te betalen. Anders dreigen ze haar te dagvaarden.

“Een man deed mij een voorstel om gratis een onderbroek voor mijn man op te sturen zonder enige verdere aankoopverplichtingen. Volgens mij heeft het woordje gratis toen bij mij de doorslag gegeven. Anders ga ik nooit in op dergelijke voorstellen”, begint An haar verhaal. “Zowat een week later ontving ik de bewuste slip met daarbij ook een brief met een klantennummer en de mededeling dat ik nu geregeld onderbroeken zou worden toegestuurd. Wanneer ik hiermee niet akkoord ging, mocht ik bellen. Door het opsturen van een gratis slip ben ik toch geen klant geworden?”

“Toen ik terugbelde om te melden dat er verder geen slips meer moesten opgestuurd worden, vertelde een vrouw mij dat ik uit het klantenbestand zou worden geschrapt. Maar blijkbaar is dit dus niet gebeurd.” Op geregelde tijdstippen bleef An evenwel zendingen van Tono ontvangen. En telkens zat er een te betalen rekening bij van 22,70 euro. Uit principe wilde An deze rekeningen niet betalen.

“Na zeven aanmaningen ontving ik onlangs een brief van het incassobureau Euro Fides. Hierbij wordt er gedreigd dat ik voor de rechter zal gedagvaard worden wanneer ik niet betaal. Maar ik zal niet betalen, want ik wil de rechter graag eens de werkwijze van Tono uitleggen. Ik heb niets besteld en ik heb zeker geen contract getekend. Ook heb ik een klacht ingediend bij FOD Economie.”

(PC)

Het volledige verhaal in de Krant van West-Vlaanderen, editie Het Wekelijks Nieuws West.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier