Afgewerkte kaaimuur langs kanaal in Roeselare zorgt voor ontsluiting G&V-tankterminal

Redactie KW

Langs het kanaal Roeselare-Leie werkte de afdeling Bovenschelde van Waterwegen en Zeekanaal de aanmeerinstallatie voor brandstofschepen af. De nieuwe kaaimuur wordt gebruikt voor de ontsluiting van de nieuwe tankterminal.

In februari 2010 begon de afdeling Bovenschelde van Waterwegen en Zeekanaal NV in Roeselare met de bouw van een nieuwe kaaimuur voor het bedrijf G&V op de rechteroever van het kanaal Roeselare-Leie. De kaaimuur is noodzakelijk voor de uitbouw van een nieuwe tankterminal voor de opslag en verhandeling van brandstoffen, waaronder de strategische brandstofvoorraad voor de provincie West-Vlaanderen. Op het terrein staan ondertussen 9 nieuwe tanks die goed zijn voor 195 miljoen liter olie.

Strategisch netwerk

G&V gebruikt de aanmeerinstallatie, die 171 meter lang is, sinds eind 2010 voor de aanvoer van brandstof. Het bedrijf verwacht dat er per jaar ongeveer 250.000 ton via het water aangevoerd zal worden. Dit betekent per jaar 8.500 vrachtwagens minder op de Vlaamse wegen. Het bedrijf kiest heel bewust voor milieuvriendelijk transport en wil zo op een ecologisch verantwoorde manier een strategisch netwerk van volledig geautomatiseerde brandstofstations voor auto’s, trucks en treinen uitbouwen.

Steeds meer bedrijven zoals G&V kiezen bewust voor dit alternatief voor het wegverkeer. Sinds 1998 worden bedrijven in Vlaanderen dan ook gestimuleerd om via een publiek-private samenwerking met het Vlaamse gewest een laad- en losinstallatie langs bevaarbare waterwegen te bouwen. Sinds de opstart van het Vlaamse kaaimurenprogramma hebben al 162 ondernemingen een aanvraag ingediend en ondertussen zijn al 83 projecten operationeel.

Jaagpad heraangelegd

Bedrijven zoals G&V werken zo mee aan de doelstelling van de Vlaamse regering om het goederenvervoer via alternatieve modi te stimuleren ter ontlasting van het vervoer via de weg. Om de bouw van de kaaimuur van G&V mogelijk te maken moest het bestaande jaagpad ter hoogte van het bedrijf heraangelegd worden. Waterwegen en Zeekanaal NV heeft deze werken recentelijk afgerond. Ondertussen is het jaagpad opnieuw toegankelijk voor fietsers en voetgangers. De kostprijs van de kaaimuur bedraagt ongeveer 900.000 euro (exclusief BTW). 80 procent wordt gedragen door de Vlaamse overheid en 20 procent door G&V. (LVA)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier