675 miljoen euro voor getijdenhaven en nieuwe sluis in Zeebrugge

Redactie KW

De Vlaamse overheid, afdeling Maritieme Toegang, zal tussen 2012 en 2022 grote werken uitvoeren in de achterhaven van Zeebrugge. Bedoeling is de ruim 100 jaar oude Visartsluis te slopen en een nieuwe sluis te bouwen dieper landinwaarts, net voorbij de Carcoke-site. Daardoor wordt een deel van de achterhaven een getijdenhaven. Die werken zullen 675 miljoen euro kosten en een zeer grote impact op de mobiliteit in Zeebrugge hebben. Op de Visartsluis loopt nu immers zowel de Kustbaan als de Kusttram. Beiden moeten straks ingetunneld worden.

De plannen werden maandagavond voorgesteld aan 400 inwoners van Zeebrugge en de achterliggende polderdorpen. In de zaal was er vooral ongerustheid te horen bij de inwoners van de Stationswijk. De sluis ligt vlakbij die wijk en de Kustbaan en de kusttram zullen moeten worden omgelegd door de stationswijk. De bewoners vrezen voor onteigeningen.

“De oude Visartsluis moet vervangen worden omdat ze geen commerciële scheepvaart meer kan verdragen. De achterhaven is ook gegroeid. Vanuit deze optiek is gekozen om de oude Visartsluis af te breken en een nieuwe en grotere sluis te bouwen meer landinwaarts, aan de Carcoke-site. Daardoor ontstaat er een gedeeltelijke getijdenhaven. Dit laat toe het oudste deel van de haven her in te richten, terug te activeren. Oude dokken worden gedempt en de terreinen zullen vooral gebruikt worden voor intra-Europese trafieken, ” zegt havenvoorzitter Coens.

“De mobiliteit is ook belangrijk en we zullen de kusttram en de Kustbaan moeten intunnelen, en er komt ook een fietsers- en voetgangerstunnel. Die werken duren acht jaar, maar zijn broodnodig, ” zegt Coens nog. (Belga)

Meer nieuws op Focus-WTV vanaf 18u00.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier