RADIO 8000 (8): Sebastiaan Vandevoorde (Sijsele) werkt aan album Moonlight Matters én parkeert Arches op een major label

© Keoma Zec
Redactie KW

In Radio 8000 heeft KW.be elke woensdag een babbel met een West-Vlaamse muzikant, deejay, programmator of producer. Vandaag is dat Sebastiaan Vandevoorde uit Sijsele, het brein achter Moonlight Matters en de helft van het hippe Arches, dat recent een deal tekende met de Britse vestiging van major label Columbia.

WIE?

Sebastiaan Vandevoorde belandde na enkele jaren van omzwervingen in een rustig en afgelegen boerderijtje in Sijsele, inclusief tot studio omgebouwd ‘tuinhuis’. De perfecte biotoop voor het maken van remixen, zo bleek in het verleden, want de herwerkingen door Moonlight Matters van hits van onder andere Charlotte Gainsbourg en Lana Del Rey werden allemaal volbloed hits. Sebastiaan bracht intussen ook al een EP uit op het trendy Franse label Kitsuné en is momenteel druk in de weer met het baren van een volwaardig album. En dan is er ook nog Arches, een duo-project met Jochen van het Belgische Sound of Stereo, dat wereldwijd door kenners warm wordt onthaald. De videoclip bij de eerste single ‘There’s a Place’ is na een maand al 137.000 keren bekeken op YouTube. Cijfers waarmee een mens al eens kan uitpakken.

WAAROM?

Omdat het album van Arches er nog deze maand zit aan te komen en daar blijkbaar toch één en ander wordt van verwacht. En omdat we ook wel eens wilden weten hoe het intussen met zijn werk als soloartiest zit, tiens.

1. Momenteel draai je haast dubbele shiften in je drang naar perfectie voor je eigen debuutalbum. Daarnaast repeteer je nog met Jochen voor Arches, een project waarvoor ook nog eens elvendertig interviews gegeven moeten worden. Hoe blijf je het allemaal gecombineerd krijgen?

Sebastiaan Vandevoorde: “Laat ons zeggen dat een goed time management momenteel een behoorlijke uitdaging is (lacht). Maar het helpt als je een vriendin hebt die de vliegtuigtickets voor je bestelt, de factuurtjes opmaakt, de hele administratieve rompslomp regelt kortom. Als je je als muzikant daarmee al niet meer moet bezig houden, dan scheelt dat een pak. Want ik ben inderdaad met veel tegelijk bezig: mijn eigen album, promo voor Arches, producties voor nog anderen… Tegenwoordig zit ik elke dag toch zo’n 14 à 15 uren in de studio. Maar ik plan later dit jaar nog zes weken vakantie, ter compensatie (lacht).”

2. Eerst even over je eigen kind: Moonlight Matters. Hoe ver sta je met het album?

Sebastiaan Vandevoorde: “Een release voor de zomer zal er niet meer in zitten, maar ik hoop op het najaar. Al hangt zoiets van veel factoren af: ben je als artiest zelf tevreden met het resultaat of sleutel je toch liever nog iets langer? Wanneer wil het label de release inplannen? Zijn er nog gastvocalisten die gestrikt kunnen worden maar alles wat vertragen? Een label om het album op uit te brengen heb ik nog niet gekozen, neen. Dat geeft me carte blanche, los van elke mogelijke geijkte labelstijl. Zo hoef ik me niet aan regeltjes te houden en kan ik volledig mijn eigen ding doen. Dat eigen ding, dat duurt nu trouwens al anderhalf jaar. Maar ik neem mijn tijd, omdat ik er echt mijn hart en ziel in leg. Als de plaat zal uitkomen, dan zal ik echt kunnen zeggen dat die ‘van mij’ is.”

3. Wat mogen we er van verwachten? Valt er een genre op te kleven?

Sebastiaan Vandevoorde: “De bekende Moonlight Matters-signature zal er wel in zitten, maar het gaat een stuk breder dan dat. Inclusief enkele tragere nummers bijvoorbeeld, die nogal Frans aandoen. Als er één sleutelwoord is waarrond je alles op dit album kunt ophangen, dan is het wel ‘Frans’. In de ruimste zin van het woord: van Daft Punk over Sebastien Tellier tot Serge Gainsbourg. Recent heb ik bijvoorbeeld een remix gemaakt voor Allez Allez, de Belgische cultband, en dat ligt wat in het verlengde. Denk er ook nog wat de sound van Grace Jones bij, en je komt in de buurt. En ja, ik heb er ook andere bands bij betrokken, gaande van Belgische zoals SX, Maya’s Moving Castle en Montevideo, tot Texas-frontvrouw Sharleen Spiteri. Dat is al een mooi gezelschap, maar een label met naam en faam kan daarin straks misschien nog een extra duwtje geven. Toch besef ik dat dit wellicht geen plaat wordt voor de charts. Ze is niet gemaakt om te scoren.”

4. Met Arches begint de trein in elk geval te denderen: de single werd opgepikt door de meest toonaangevende radiostations ter wereld en jullie tekenden bij Columbia UK. Is het vandaag een voordeel als je Belgisch bent en met elektronische muziek bezig, om zoals Soulwax en Lazy Jay furore te kunnen maken?

Sebastiaan Vandevoorde: “België is al altijd een kruispunt geweest wat elektronische muziek betreft. Ons land heeft op dat vlak altijd al veel voortgebracht én zijn inbreng gehad in zowat elke stijl. Maar er is meer aan de hand: een festival als Tomorrowland zet ons ook echt wel op de wereldkaart, hoor. En inderdaad, momenteel heb je met Soulwax, The Magician, Lazy Jay… mensen die heel straf bezig zijn in wat ze doen. Het is niettemin niet alledaags om als Belg te kunnen tekenen op Columbia UK. En dat terwijl Arches eigenlijk per toeval ontstond: Jochen frequenteerde met Sound of Stereo vaak dezelfde festivals en feesten als ik, en zo raakten we tussen pot en pint aan de praat. Het uitwisselen van contactgegevens en wat heen en weer Skypen later bleek al snel dat we erg complementair waren. “Laten we maar samen een project op poten gaan zetten”, dachten we, en het blijkt te marcheren.”

5. Je stak je neus aan het venster bij het brede publiek via je remixen. Blijft daar nog tijd voor over?

Sebastiaan Vandevoorde: “Remixes zijn geen prioriteit meer. Ik wil bewijzen dat ik meer ben dan een one-trick pony, dat ik me ook als volwaardige muzikant kan ontplooien. Niet dat ik geen enkele aanvraag meer zal accepteren, maar ik ben wel erg selectief geworden op dat vlak.”

(FJA)

De clip bij de eerste single van Arches:

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier