“Laat docenten om de 5 jaar 6 maanden stage lopen in bedrijven”

Directeur Joris Hindryckx van Vives. (Foto Vives)
Redactie KW

Voka-baas Hans Maertens vindt dat docenten van onze hogescholen best om de vijf jaar een half jaar stage lopen in ondernemingen. Dat zei hij bij de opening van het academiejaar van de West-Vlaamse hogeschool Vives. Thema van het Vivesjaar is niet toevallig ondernemen.

“Een goed ondernemersplan moet op één bierviltje samen te vatten zijn. Maar er zijn in West-Vlaanderen te weinig cafés om waardevolle ondernemersgeesten in babbels en gesprekken te laten rijpen. We missen bruisende steden”, zei de West-Vlaamse Voka-topman Hans Maertens in de Kortrijkse Stadsschouwburg. Daar ging woensdagmorgen het nieuwe academiejaar van Vives officieel van start.

Hans Maertens pakte niet zomaar uit met het bierviltje en de cafés. Dinsdag was een studie bekendgemaakt waaruit bleek dat West-Vlaanderen absoluut slecht scoort als het om vernieuwende startende bedrijven gaat. Amper 5 procent van die innoverende starters is West-Vlaams.

Ondernemers in de hogeschool

“Ondernemen zit in onze genen,” zei Hans Maertens. “Daarover is geen twijfel. Maar we hebben vooral ook nood aan onderzoekscentra, aan labo’s en ontwikkelingscentra waar ideeën kunnen kiemen.”

Hans Maertens pleitte er ook voor om docenten de kans te geven om om de 5 jaar een half jaar stage te lopen in ondernemingen. Volgens voorzitter André Oosterlynck van de Associatie KU Leuven, wordt gewerkt aan zogenoemde innovatiestages. Voor klassieke stages was hij niet zo gewonnen: in het verleden werd dat stagesysteem wel al eens misbruikt door bedrijven.

De Kortrijkse burgemeester Vincent Van Quickenborne onderstreepte dat ook de omgekeerde beweging noodzakelijk is: laat ondernemers in de aula’s hun verhaal vertellen, over hun successen, over hun mislukkingen.

Weg met de regeltjes

Algemeen directeur Joris Hindryckx maakte indruk met zijn ‘spontane’ academische rede. Geen katheder, geen papiertje, de directeur vertelde voor de vuist weg een ‘toegepast sprookje’ van de mier en de kakkerlak, waarmee hij de regelneverij hekelde. Niet toevallig vinden we in landen waar er minder regelgeving geldt, het grootste aantal startende ondernemingen.

Volgens de Vives-directeur verwijzen we te vaak naar de te hoge loonkosten om uit te leggen waarom we minder goed scoren in het buitenland. “Maar ik zie dat dure metaalmachines uit Duitsland en Noord-Italië wel vlot kopers vinden. Dat komt omdat die machines uitstekend zijn, de beste kwaliteit garanderen. Misschien schieten wij op dat vlak te kort.”

Om die kwaliteit op te drijven is ondernemend onderwijs noodzakelijk, stelde de directeur van Vives. “Onze scholen moeten niet alleen het ondernemerschap onderwijzen, we moeten zelf ook ondernemend zijn en met de bedrijfswereld gaan samenwerken, diensten leveren en op die manier ook extra middelen verzamelen”, zei Joris Hindryckx in Kortrijk. Straks komt er op de site van de Vlashoeve in Kortrijk een cel Onderzoek en Dienstverlening voor onze bedrijven.

Cijfers

Intussen kunnen de West-Vlaamse hogescholen uitpakken met mooie groeicijfers. Vives groeide met 10 procent tegenover vorig tot 13.000 studenten. Howest telt 6.000 studenten met vooral een toename in de toegepaste informatica (computer- en cybercrime). De KU Leuven campus Kortrijk schreef voorlopig 2 procent minder studenten in dan vorig jaar en telt nu iets meer dan 600 inschrijvingen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier