Brugge lanceert herstelplan voor toerisme

Stefan Vankerkhoven

De Stad en haar toeristische partners trekken een budget van 620.000 euro uit voor een herstelstrategie, die het tanend toerisme na de aanslagen in Parijs en Brussel moet opkrikken. Burgemeester Renaat Landuyt roept alle Bruggelingen en toeristen in Brugge op om de hashtag #Visit Bruges ter promotie te gebruiken.

Toerismemanager Dieter Dewulf becijferde dat Brugge effectief zwaar lijdt onder de recente aanslagen : “De eerste tien dagen na de terreur in Brussel daalde het verblijfstoerisme met 21% en het dagtoerisme met 24%. Ook de Paasvakantie was niet goed. Vergeleken met vorig jaar waren er 16% minder verblijfstoeristen en 26% minder dagtoeristen.”

Angst

Vooral de Britten, die een kwart van de markt vertegenwoordigen, zijn bang om naar Brugge te komen. Hun aantal is met 46% gedaald. Zelfs de Belgen hebben schroom om daguitstappen te maken en de Franse scholieren zijn afgeschrikt door de oproep van hun regering om niet naar België te gaan. Het gevolg van deze angst is dat de hotels de voorbije maanden hun kamerbezetting met 11% zagen dalen en dat de kleine, familiehotels zich verplicht zagen om hun kamerprijs met 10% te verminderen om toch nog voldoende toeristen te lokken. Strategie

In een poging om die negatieve spiraal om te buigen hebben de stad Brugge, Toerisme Brugge, de vzw Hotels regio Brugge en Horeca Brugge samen een herstelplan uitgedokterd. Concreet werd er een budget van 620.000 euro vrijgemaakt om elf actiepunten, die al in stilte voorbereid werden sinds de aanslagen in november in Parijs, versneld uit te voeren. “We streven drie doelstellingen na : een versterking van het positief imago van Brugge, een ondersteuning van de lokale toeristische sector en het stimuleren van verbindingen die niet van Brussel afhankelijk zijn”, verduidelijkt Dieter Dewulf.

Toch is Brugge via een grote affiche in de aankomsthal nadrukkelijk aanwezig op Zaventem : ‘Bruges ? Sounds Great !’ toont een orkestmeester die zwanen op de reitjes dirigeert. En in samenwerking met Brussels Airlines wordt campagne gevoerd in Berlijn en Milaan. Maar Toerisme Brugge zoekt nu vooral een partner die per bus het treinstation van Lille Europe rechtstreeks kan verbinden met de Breydelstad.

Fierheid

Uiteraard wil Toerisme Brugge de kaart van Ostend Bruges Airport voluit trekken en wordt er campagne gevoerd voor de veerdienst Hull-Zeebrugge. De samenwerking met internationale vervoersmaatschappijen en online boekingsplatformen wordt geïntensifieerd. Er wordt ingezet op internationale pers en sociale media.

Zo roepen burgemeester Renaat Landuyt, Thierry Lemahieu van de vzw Hotels regio Brugge en Karel Hessels van Horeca Brugge Bruggelingen en toeristen op om via de hashtag #VisitBruges mooie beelden van Brugge te delen : “Die fierheid en samenhorigheid komen de internationale uitstraling van onze stad ten goede.”

Meer in Krant van West-Vlaanderen (Editie Brugsch Handelsblad)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier